dissabte, 21 de novembre del 2015

El món medieval en un llibre: Divina comèdia.


v  La Divina Comèdia és el gran monument que Dant va construir per a Déu.
v  L’ estructura bàsica d’ aquest meravellós temple poètic descansa sobre uns fonaments organitzats sobre un esquema numèric:
Ø  Poema dividit en 3 parts:
§  Infern
§  Purgatori
§  Cel
Ø  Subdividit en 9 altres parts:
§  9 cercles
§  9 pisos
§  9 cels
Ø  Cada part consta de 33 cants (33 anys de Crist)
Ø  Aquest cants estan escrits  en tercets lligats
Ø  3 personatges principals
§  Dant
§  Virgili
§  Beatriu
·         El poema manifesta voluntàriament un caràcter sagrat: el 3 i els seus múltiples = simbologia de la Santíssima Trinitat.

v  En definitiva, l’estructura respon a la mentalitat medieval feudal i teocèntrica.
v  Tanmateix, també hi alenen els aires del Trecento: (període de la Història de l'Art que segueix a l'edat mitjana a Itàlia)
Ø  Recerca de la bellesa absoluta
Ø  Interès més directe pels clàssics
Ø  Visió més amplia de la moral
Ø  Interès per l’home com a individu amb la comprensió de les seues flaqueses.

v  Dant va voler titular la seua obra (Divina Comèdia) amb aquest nom per a diferenciar-la de la tragèdia. La comèdia es caracteritzà, en diferència a la tragèdia,  pel final feliç, i es així com acaba aquest viatge a l’ultratomba que ens ofereix el poeta.
v  Els  personatges que apareixen en l’obra són de total mena:
Ø  Gent del carrer
Ø  Gent il·lustre
v  S’hi combina amb el:
Ø  To tràgic
Ø  To popular
v  I el llenguatge:
Ø  Culte
Ø  Popular
Ø  Col·loquial
Ø  Vulgar
v  La influència de l’obra del poeta toscà ( amb Canzonieri de Petrarca i Decamerone de Boccaccio) va propicir  que el dialecte de la Toscana, en el qual estaven escrites aquestes obres, se sobreposés als altres fins a convertir-se en el model de la llengua literària italiana.
v  La primera i primordial raó per la qual Dant va escriure la Commedia fou Beatriu però  també ho són l’enyorança que el poeta sentia per la seva terra Florència. La seva vida va transcórrer enmig de la incomprensió i de la soledat en un món, Itàlia. I calia, segon Dant, castigar-ne els culpables amb l’Infern i premiar els bons amb el cel, alliçonant la humanitat per tal que s’adonés que només hi havia un camí per merèixer la glòria, el camí de la veritat i de la justícia.
v  La Divina Comèdia ens ofereix una sorprenent i extraordinària visió del món anterior i coetani del poeta. Es com la gran enciclopèdia del saber de la humanitat medieval. Per això ningú no discutirà mai que, entre els autors més sensacionals, el nostre poeta florentí ocupa un lloc ben destacat al costat d’altres com Shakespeare i Cervantes.
Jordi Caixàs: Divina comèdia (Infern) Ed. Proa Pròleg. Pàgines 24-26 (*)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada